PODSTAWA PRAWNA
- § Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2020 r. poz. 65),
- § Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz.506 z późń. zm.),
- § Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019, poz. 1145 z późń. zm.),
- § Uchwała Nr XXXVI/284/2017 Rady Miejskiej w Łobzie w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania
i obciążania nieruchomości stanowiących własność Gminy Łobez oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony.
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Formularze wniosków można otrzymać w pokoju nr 11 Urzędu Miejskiego.
Wnioski przyjmowane są w Sekretariacie Urzędu Miejskiego.
II.WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek,
- w przypadku osób fizycznych dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
- w przypadku osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a podlegającej rejestracji – aktualny wydruk z rejestru, właściwe pełnomocnictwa, dokumenty tożsamości (dowód osobisty lub paszport) osób reprezentujących podmiot.
III. OPŁATY
- nie podlega opłacie skarbowej (art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h)
IV. SPOSÓB POSTĘPOWANIA
W ustawie o gospodarce nieruchomościami jako zasadę przyjęto, że nieruchomości są sprzedawane w drodze przetargu. Wyjątki od tej zasady zapisane zostały m.in. w art. 37 ust. 2 w/w ustawy np. gdy przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części jeżeli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność osoby wnioskującej o nabycie.
- Podział nieruchomości, jeżeli wnioskowana część nieruchomości wymaga wydzielenia geodezyjnego.
- Podjęcie zarządzenia przez Burmistrza o zbyciu nieruchomości w formie bezprzetargowej.
- Określenie wartości nieruchomości gruntowej przez rzeczoznawcę majątkowego.
- Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży na okres 21dni.
W wykazie nieruchomości zamieszcza się m.in. informację o terminie do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Termin złożenia wniosku dla tych osób nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu.
- Wykonanie wypisu z rejestru gruntów oraz uzyskanie zaświadczenia o planie urządzenia lasu przez organ prowadzący ewidencję gruntów.
- Spisanie protokółu rokowań.
- Dostarczenie dokumentów do Notariusza.
- Zawiadomienie nabywcy nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży.
- Sporządzenie umowy notarialnej.
V. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter cywilnoprawny. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.
- Terminy poszczególnych czynności dotyczących sprzedaży określa ustawa o gospodarce nieruchomościami.
VI. TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem
VII. INFORMACJE DODATKOWE
Podanie numeru telefonu ułatwi kontakt z nabywcą nieruchomości.
VIII.OSOBA ZAŁATWIEJĄCA SPRAWĘ
Wydział Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami
Agnieszka Drogosz, pokój nr 11, tel. (091) 397-61-73
|