KARTA PRZEBIEGU PROCESU
Urząd Miejski w Łobzie, ul. Niepodległości 13
tel.: (091) 3974001(02), fax.: (091) 3974373,
e-mail: lobez@lobez.pl
www.lobez.pl
|
Wydział Spraw Obywatelskich
|
ZAMELDOWANIE CUDZOZIEMCA NA POBYT STAŁY LUB CZASOWY POWYŻEJ 3 MIESIĘCY
|
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1397),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego ( t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2411 ),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 poz. 1000 z póżn zm.),
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania, zaś pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem ponad 3 miesiące. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii lub członek rodziny takiego obywatela, który przebywa w Polsce dłużej niż 3 miesiące, musi się zameldować najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Pozostali cudzoziemcy mają obowiązek zameldowania się, jeżeli ich pobyt jest dłuższy niż 30 dni najpóźniej w 4 dniu licząc od daty przybycia do tego miejsca. Jeśli pobyt w Polsce bęzie krótszy niż 30 dni nie trzeba się meldować.
Cudzoziemiec spoza Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii albo członek rodziny takiego cudzoziemca nie może przebywać w Polsce dłużej, niż pozwala na to dokument, który potwierdza prawo pobytu w Polsce.
Wnioski - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego są w Wydziale Spraw Obywatelskich - pokój nr 35 Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 lub dostępne są na stronie internetowej urzędu bip.lobez.pl
Wniosek składa się w formie papierowej w Urzędzie Miejskim w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, pokój nr 35.
Wniosek można również złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej na stronie www.bip.lobez.pl lub Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl
II. WYMAGANE DOKUMENTY - wniosek - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego,
- paszport lub kartę pobytu, a obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA i Szwajcarii może okazać się innym ważnym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo; - kartę pobytu, wizę, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany, inny dokument potwierdzający, że jest członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej;
- cudzoziemiec będący właścicielem lub współwłaścicielem lokalu przy zameldowaniu się okazuje do wglądu oryginał dokumentu potwierdzającego jego prawo do lokalu, np. akt własności budynku/lokalu (wypis z księgi wieczystej z działów I i II księgi lub akt notarialny), umowę cywilnoprawną najmu, decyzję administracyjną lub w przypadku dziedziczenia dodatkowo prawomocne orzeczenie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza potwierdzający nabycie spadku. Jeżeli akt notarialny dotyczy wyłącznie własności (wieczystego użytkowania) gruntu/działki, należy okazać zgłoszenie do użytkowania budynku mieszkalnego lub zezwolenie na użytkowanie budynku (pomieszczenia) mieszkalnego, bądź zawiadomienie o zakończeniu budowy - wydane przez organ nadzoru budowlanego,
- jeżeli osoba meldująca się nie jest właścicielem i nie posiada też innego prawa do mieszkania, w którym chce się zameldować, właściciel danego lokalu musi wyrazić na to zgodę i potwierdzić to na piśmie,
- w przypadku zameldowania na pobyt czasowy, właściciel lokalu musi określić okres na jaki dana osoba ma być zameldowana w jego lokalu,
- jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika, należy dołączyć dokument pełnomocnictwa wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej.
III. OPŁATY Zameldowanie jest bezpłatne.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.
Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - jest bezpłatne,
Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego w Łobzie, pok. nr 43 lub na rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Goleniowie Oddział Łobez nr: 89937510382600483520000010.
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Po otrzymaniu zgłoszenia meldunek następuje od razu. Jeśli będzie to zameldowanie na pobyt stały zostanie automatycznie wydane zaświadczenie. Jeśli meldunek będzie na pobyt czasowy zaświadczenie zostanie wydane na wniosek wnioskodawcy lub jego pełnomocnika po wcześniejszym dokonaniu opłaty.
V. TRYB ODWOŁAWCZY
nie występuje
VI. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Anna Wróbel (pokój nr 35), tel. (0-91) 397 61 53 |
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1397),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego ( t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2411 ),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 poz. 1000 z póżn zm.),
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania, zaś pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem ponad 3 miesiące. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii lub członek rodziny takiego obywatela, który przebywa w Polsce dłużej niż 3 miesiące, musi się zameldować najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Pozostali cudzoziemcy mają obowiązek zameldowania się, jeżeli ich pobyt jest dłuższy niż 30 dni najpóźniej w 4 dniu licząc od daty przybycia do tego miejsca. Jeśli pobyt w Polsce bęzie krótszy niż 30 dni nie trzeba się meldować.
Cudzoziemiec spoza Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii albo członek rodziny takiego cudzoziemca nie może przebywać w Polsce dłużej, niż pozwala na to dokument, który potwierdza prawo pobytu w Polsce.
Wnioski - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego są w Wydziale Spraw Obywatelskich - pokój nr 35 Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 lub dostępne są na stronie internetowej urzędu bip.lobez.pl
Wniosek składa się w formie papierowej w Urzędzie Miejskim w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, pokój nr 35.
Wniosek można również złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej na stronie www.bip.lobez.pl lub Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl
II. WYMAGANE DOKUMENTY - wniosek - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego,
- paszport lub kartę pobytu, a obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA i Szwajcarii może okazać się innym ważnym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo; - kartę pobytu, wizę, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany, inny dokument potwierdzający, że jest członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej;
- cudzoziemiec będący właścicielem lub współwłaścicielem lokalu przy zameldowaniu się okazuje do wglądu oryginał dokumentu potwierdzającego jego prawo do lokalu, np. akt własności budynku/lokalu (wypis z księgi wieczystej z działów I i II księgi lub akt notarialny), umowę cywilnoprawną najmu, decyzję administracyjną lub w przypadku dziedziczenia dodatkowo prawomocne orzeczenie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza potwierdzający nabycie spadku. Jeżeli akt notarialny dotyczy wyłącznie własności (wieczystego użytkowania) gruntu/działki, należy okazać zgłoszenie do użytkowania budynku mieszkalnego lub zezwolenie na użytkowanie budynku (pomieszczenia) mieszkalnego, bądź zawiadomienie o zakończeniu budowy - wydane przez organ nadzoru budowlanego,
- jeżeli osoba meldująca się nie jest właścicielem i nie posiada też innego prawa do mieszkania, w którym chce się zameldować, właściciel danego lokalu musi wyrazić na to zgodę i potwierdzić to na piśmie,
- w przypadku zameldowania na pobyt czasowy, właściciel lokalu musi określić okres na jaki dana osoba ma być zameldowana w jego lokalu,
- jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika, należy dołączyć dokument pełnomocnictwa wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej.
III. OPŁATY Zameldowanie jest bezpłatne.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.
Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - jest bezpłatne,
Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego w Łobzie, pok. nr 43 lub na rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Goleniowie Oddział Łobez nr: 89937510382600483520000010.
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Po otrzymaniu zgłoszenia meldunek następuje od razu. Jeśli będzie to zameldowanie na pobyt stały zostanie automatycznie wydane zaświadczenie. Jeśli meldunek będzie na pobyt czasowy zaświadczenie zostanie wydane na wniosek wnioskodawcy lub jego pełnomocnika po wcześniejszym dokonaniu opłaty.
V. TRYB ODWOŁAWCZY
nie występuje
VI. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Anna Wróbel (pokój nr 35), tel. (0-91) 397 61 53
|