ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO
I. ZASADY DOTYCZĄCE ODBIORU DOWODU OSOBISTEGO 1. Dowód odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek (dotyczy zarówno wniosków złożonych w postaci papierowej, jak i elektronicznej). 2. Dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera jeden z rodziców albo opiekun prawny. 3. Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator – osoba wnioskująca o dowód osobisty. 4. Dowód osobisty z warstwą elektroniczną wydawany jest posiadaczowi wraz z kodem (PUK) umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego. 5. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. Chyba, że osoba ta nie ukończyła 5 roku życia albo nie posiada zdolności do czynności prawnych i była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.. Dotyczy to również wniosków składanych drogą elektroniczną. 6. W przypadku, gdy wniosek o wydanie dowodu został złożony w miejscu pobytu osoby (z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody) odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności. 7. Wnioskodawca, który złożył wniosek o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy, nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku wyznacza do odbioru dowodu pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem szczególnym. 8. W przypadku wnioskodawcy, który złożył wniosek o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną, nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku, wnioskodawca powiadamia o tym organ gminy, który zapewnia odbiór dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, o ile miejsce pobytu tej osoby położone jest na terenie gminy, do której złożono wniosek. 9. W przypadku gdy dostarczenie dowodu osobistego do miejsca pobytu wnioskodawcy okaże się nieuzasadnione, odmawia się wydania dowodu osobistego w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę. UWAGA: Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata. Odbiór dowodu osobistego poza siedzibą organu gminy lub przez pełnomocnika uniemożliwia aktywację certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego, a także wydanie koperty z kodem PUK. II. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Kamila Deuter (pokój nr 34), tel. (0-91) 397 61 65.
| |