Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Łobzie
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Burmistrz

Kontakt

Budżet

Poradnik petenta (Procedury załatwiania spraw )

Interpretacje podatkowe »

Nabór na wolne stanowiska urzędnicze »

Rada Miejska

Interpelacje i zapytania radnych »

Miejska Rada Oświaty

Jednostki Pomocnicze

Gminne jednostki organizacyjne

Zamówienia publiczne

Nieruchomości

Zapytania ofertowe »

Gospodarowanie zużytymi lub zbędnymi składnikami majatku ruchomego Gminy Łobez »

Informacje, komunikaty

Obwieszczenia w sprawie wydania decyzji środowiskowych

Obwieszczenia w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego »

Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzje o warunkach zabudowy, poprzedzone decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach »

Ochrona Środowiska

Planowanie przestrzenne »

Plan zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Łobez

Ochrona danych osobowych

Mienie komunalne

Prawo lokalne

Oświadczenia majątkowe

Dzienniki Ustaw, Monitory Polskie, Dzienniki Urzędowe

Stypendia szkolne

Zachodniopomorska karta rodziny i karta seniora

Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Współpraca z organizacjami pozarządowmi

Mapa aktywności organizacji pozarządowych

Rejestry i Ewidencje

Elektroniczna skrzynka podawcza

Objaśnienia skrótów

Ponowne wykorzystywanie

Podstawowa kwota dotacji dla szkół i przedszkoli

Działalność lobbingowa »

Petycje »

Informacja o polowaniach zbiorowych

Raport o stanie Gminy Łobez »

Dostępność

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Komunikaty: Burmistrz Łobza informuje o obowiązkach nałożonych na podmioty wprowadzające sprzęt tj. producentów, sprzedawców oraz prowadzących działalność związaną z importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem sprzętu.

  IK.MM.7660/07/06                      

  Łobez, dnia 23 czerwca 2006 roku               

                                                         

                          

W związku z wchodzącą w życie z dniem 1 lipca 2006 r. znowelizowaną ustawą            z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495), Burmistrz Łobza informuje, że ustawa ta nakłada na podmioty wprowadzające sprzęt tj. producentów, sprzedawców oraz prowadzących działalność związaną                   z importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem sprzętu, następujące obowiązki :

 

Obowiązki wprowadzającego sprzęt:

  1. sporządzenie i przedłożenie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska,                    w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym nastąpiło wprowadzenie sprzętu, sprawozdania o ilości i masie wprowadzonego sprzętu,             z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu,
  2. składanie ww. sprawozdania w przypadku zakończenia działalności w terminie 7 dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności,
  3. umieszczanie numeru rejestrowego na fakturach i innych dokumentach sporządzanych w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej,
  4. umieszczenie na sprzęcie oznakowania, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do ww. ustawy,
  5. opracowanie przeznaczonej dla prowadzących zakłady przetwarzania informacji dotyczącej ponownego użycia i przetwarzania zużytego sprzętu, w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia nowego typu sprzętu,
  6. przekazanie prowadzącemu zakład przetwarzania informacji, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o udzielenie informacji,
  7. osiągnięcie następujących poziomów:

      1) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu ujętego w grupach 1 i 10      określonych w załączniku nr 1 do ustawy:

            -  odzysku – 80% masy zużytego sprzętu oraz

             - recyklingu części składowych, materiałów i substancji pochodzących ze zużytego  sprzętu – 75 % masy zużytego sprzętu,

      2)  dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu ujętego w grupach 3 i 4 określonych      w załączniku nr 1 do ustawy:

           a) odzysku – 75 % masy zużytego sprzętu,

           b).recyklingu części składowych, materiałów i substancji pochodzących ze zużytego sprzętu – 65 % masy zużytego sprzętu,

      3) dla zużytych gazowych lamp wyładowczych – recyklingu części składowych, materiałów i substancji pochodzących ze zużytych lamp wyładowczych w wysokości 80 % masy tych zużytych lamp,

      4) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu ujętego w grupach 2, 5-7 i 9 określonych w załączniku nr 1 do ustawy:

          a) odzysku – 70 % masy zużytego sprzętu oraz 

          b) recyklingu części składowych, materiałów i substancji pochodzących ze zużytego sprzętu – 50 % masy zużytego sprzętu,

  1. sporządzenie i przedłożenie Głównego Inspektorowi Ochrony Środowiska:

      1) do 30 dnia miesiąca następującego po kwartale, sprawozdania o masie zużytego sprzętu zebranego, poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym recyklingowi oraz unieszkodliwianiu,

      2) do dnia 31 marca po roku, w którym nastąpiło zebranie lub odzysk, w tym recykling, zużytego sprzętu, sprawozdania o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku  i recyklingu zużytego sprzętu,

 9. prowadzenie dodatkowej ewidencji obejmującej informacje dotyczące ilości i masy wprowadzonego sprzętu,

10. przechowywanie dodatkowej ewidencji oraz zaświadczeń o zużytym sprzęcie przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą,

11.zapewnienie sieci zakładów przetwarzania o zdolnościach przetwórczych umożliwiających przetworzenie zebranego zużytego sprzętu, obejmującą terytorium kraju,

12. wprowadzający sprzęt jest obowiązany , w terminie 3 miesięcy od dnia cofnięcia decyzji lub rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, zapewnić realizację zapewnienia sieci  w przypadku:

       1) cofnięcia decyzji w zakresie gospodarki odpadami przedsiębiorcy prowadzącemu zakład przetwarzania,

       2) rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, o której mowa w ust. 2;

13. sporządzenie i przedłożenie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska,                 w terminie do dnia 31 marca każdego roku, wykazu zakładów przetwarzania,

14. przekazanie w drodze umowy organizacji odzysku sprzętu elektrycznego                       i elektronicznego obowiązków określonych w ustawie, z wyłączeniem obowiązków:

      a) złożenia wniosku do GIOŚ o wpis do rejestru,

      b) uiszczenia opłaty rejestrowej,

      c) uiszczania opłaty rocznej,

      d) złożenia wniosku do GIOŚ o wykreślenie z rejestru,

      e) umieszczania numerów rejestrowych na fakturach i innych dokumentach   sporządzonych w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej,

      f) umieszczania na sprzęcie oznakowania,

      g) dołączanie do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstwa domowych informacji dotyczących zakazu umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, potencjalnych skutków dla środowiska i życia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie oraz masy sprzętu.

 

Obowiązki wprowadzającego sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych:

  1. dołączanie do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych informacji dotyczących zakazu umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, potencjalnych skutków dla środowiska i życia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie oraz masy sprzętu,
  2. informowanie o systemie zbierania zużytego sprzętu oraz roli, jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu zużytego sprzętu,
  3. zorganizowanie i sfinansowanie odbierania od prowadzących punkty zbierania zużytego sprzętu, przetwarzania, w tym recyklingu i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,
  4. zapewnienie zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, jeżeli ten sprzęt powstał ze sprzętu wprowadzonego na terytorium kraju:

      1) po dniu 13 sierpnia 2005 r. – obowiązek dotyczy wprowadzającego sprzęt               w stosunku do sprzętu, który został przez niego wprowadzony

      2) do dnia 13 sierpnia  2005 r. – obowiązek dotyczy wprowadzającego sprzęt tej samej grupy określonej w załączniku nr 1 do ustawy, proporcjonalnie do jego udziału     w masie wprowadzonego sprzętu.

 

Obowiązki wprowadzającego sprzęt inny niż dla gospodarstw domowych:

1)      zorganizowanie i sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu    i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe:

      a) powstałego ze sprzętu  wprowadzonego przez niego na terytorium kraju po dniu 13 sierpnia 2005 r.

      b) powstałego ze sprzętu wprowadzonego przez niego na terytorium kraju do dnia     13 sierpnia 2005 r., jeżeli zużyty sprzęt jest zastępowany przez sprzęt tego samego rodzaju co sprzęt dostarczony przez tego wprowadzającego.

 

Obowiązki użytkownika sprzętu:

1)      użytkownik sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest obowiązany do oddania zużytego sprzętu zbierającemu zużyty sprzęt,

2)      zabrania się umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami,

 

Obowiązki zbierającego sprzęt:

1)      selektywne zbieranie zużytego sprzętu,

2)      nieodpłatne przyjmowanie zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,

3)      przekazanie wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta , na terenie którego działa w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności, informacji zawierającej             ( również w przypadku zmiany lub zakończenia działalności ):

a) firmę oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt,

b)      adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu,

4)      sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie   do 30 dnia miesiąca następnego miesiąca następującego po kwartale, w którym nastąpiło zebranie zużytego sprzętu, sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu;

 

Obowiązki sprzedawcy detalicznego i hurtowego

1)      informowanie zakupujących sprzęt o wysokości kosztów związanych ze zbieraniem     i zagospodarowaniem zużytego sprzętu, jeżeli taką informację uzyskał                       od wprowadzającego sprzęt,

2)      umieszczenie w punkcie sprzedaży informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu,

3)      sprzedaż sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych wraz z dołączoną informacją o sposobie postępowania z nim i odpowiednio oznakowanego,

4)      nieodpłatne przyjęcie zużytego sprzętu w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju,

5)      nieodpłatne przekazanie przyjętego zużytego sprzętu prowadzącemu zakład przetwarzania - sprzedawca detaliczny może przekazać zużyty sprzęt również sprzedawcy hurtowemu ( nieodpłatnie ).

 

 

 

 

Przepisy ww. ustawy regulują jednocześnie kwestię karania w przypadku niedostosowania się do nowych przepisów.

 

Przepisy karne:

1)      kto przeprowadza demontaż zużytego sprzętu poza zakładem przetwarzania,

2)      kto nie składa wniosku o wpis do rejestru, wniosku o zmianę wpisu do rejestru albo wniosku o wykreślenie z rejestru albo składa wnioski nierzetelne podlega karze grzywny,

Jeżeli wprowadzający sprzęt :

1)      nie umieszcza numeru rejestrowego na fakturze,

2)      nie dołącza wymaganych informacji do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych,

3)      nie oznakowuje sprzętu lub nie składa sprawozdania o ilości i masie wprowadzonego sprzętu lub składa je nierzetelnie,

4)      nie przekazuje prowadzącemu zakład przetwarzania informacji o ponownym użyciu     i przetworzeniu sprzętu,

5)      nie organizuje lub nie finansuje odbierania, przetwarzania, odzysku lub unieszkodliwiania sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,

6)      nie składa sprawozdania o masie zużytego sprzętu zebranego, poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym recyklingowi i unieszkodliwianiu lub sprawozdanie o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu lub składa je nierzetelnie podlega karze grzywny,

Jeżeli zbierający zużyty sprzęt:

1)      nie prowadzi selektywnego zbierania zużytego sprzętu ,

2)      nie przyjmuje zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych albo przyjmuje taki sprzęt odpłatnie,

3)      nie składa sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do zakładu przetwarzania zużytego sprzętu albo składa sprawozdanie nierzetelne podlega karze grzywny,

Jeżeli sprzedawca sprzętu:

1)      nie umieszcza w punkcie sprzedaży informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu,

2)      sprzedaje sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych bez dołączonej informacji, lub nieoznakowany,

3)      nie przyjmuje zużytego sprzętu przy sprzedaży nowego albo przyjmuje zużyty sprzęt odpłatnie,

4)      nie przekazuje zużytego sprzętu prowadzącemu zakład przetwarzania lub sprzedawcy hurtowemu podlega karze grzywny,

Jeżeli prowadzący zakład przetwarzania:

1)      nie usuwa składników niebezpiecznych, materiałów lub części składowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy,

2)      nie przekazuje odpadów powstałych w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu, prowadzącemu działalność                  w zakresie innych niż recykling procesów odzysku lub prowadzącemu działalność      w zakresie unieszkodliwiania odpadów,

3)      nie przekazuje zaświadczeń o zużytym sprzęcie albo sporządza zaświadczenia nierzetelne,

4)      nie składa sprawozdania o masie przyjętego zużytego sprzętu oraz o masie odpadów powstałych z przetworzenia zużytego sprzętu albo składa sprawozdanie nierzetelne podlega karze grzywny

Jeżeli prowadzący działalność w zakresie recyklingu albo innych niż recykling procesów odzysku:

1)      nie przekazuje zaświadczenia potwierdzającego recykling albo sporządza  zaświadczenie nierzetelne,

2)    nie przekazuje zaświadczenia potwierdzającego inne niż recykling procesy odzysku albo sporządza zaświadczenie nierzetelne,

3)      nie składa sprawozdania o masie przyjętych oraz poddanych recyklingowi odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu lub sprawozdania o masie przyjętych oraz poddanych innemu niż recykling procesowi odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu albo składa sprawozdania nierzetelne podlega karze grzywny,

4)      kto wprowadza sprzęt, nie będąc wpisany do rejestru lub jeżeli organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, która przejęła, w drodze umowy obowiązki od wprowadzającego, nie zrealizowała tych obowiązków podlegają karze pieniężnej   w wysokości od 5.000 zł do 500.000 zł

5)    kary pieniężne wymierza w drodze decyzji WIOŚ,

6)    kary te wnosi się na odrębny rachunek WIOŚ, 

7)    w sprawach dotyczących kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy z działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z wyłączeniem art.67,         z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują WIOŚ.

8)    orzekanie następuje na zasadach i w trybie określonych w Kodeksie postępowania      w sprawach o wykroczenia.

 

 

                                                          

 

WYKAZ PODMIOTÓW ZBIERAJĄCYCH ZUŻYTY SPRZĘT ELEKTRYCZNY I ELEKTRONICZNY NA TERENIE GMINY ŁOBEZ.doc

 

drukuj pobierz pdf    

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku

Ogłoszenia i obwieszczenia »

BUDŻET OBYWATELSKI 2021

Młodzieżowy Zespół Doradczy Burmistrza Łobza

WYBORY UZUPEŁNIAJĄCE DO RADY MIEJSKIEJ W ŁOBZIE OKRĘG NR 2

WYBORY UZUPEŁNIAJĄCE DO RADY MIEJSKIEJ W ŁOBZIE OKRĘG NR 10

Wybory Prezydenckie 2020

UZUPEŁNIAJĄCE WYBORY ŁAWNIKÓW

Powszechny Spis Rolny 2020

NARODOWY SPIS POWSZECHNY LUDNOŚCI I MIESZKAŃ W 2021